وقتي سمند را به اسم خزر صادر ميكنند!
برترينها: روز گذشته تصاويري از «الهام علي اف» رئيس جمهوري آذربايجان پشت فرمان خودروي سواري «خزر» توليد مشترك ايران و جمهوري آذربايجان منتشر شد كه واكنشهاي زيادي را به همراه داشت.
روزنامه خراسان در اين باره نوشت: از قرار معلوم روز پنج شنبه ۲۴ تير رئيس جمهور آذربايجان به خانوادههاي قربانيان و معلولان آذربايجاني جنگ قره باغ، خودروي سمند كه در جمهوري آذربايجان با نام «خزر» شناخته ميشود اهدا كرده و خودش هم براي آشنايي با وضعيت فني خودرو پشت فرمان نشسته است. براي اين كه بيشتر درباره اين محصول مشترك بدانيد با ما همراه باشيد.
خودروسازي مشترك ايران و آذربايجان
همين ابتدا بايد بگوييم كه خودروي خزر همان خودروي سمند است كه با لوگوي اختصاصي در كارخانه مشترك خودروسازي ايران خودرو و آذرماش در جمهوري آذربايجان توليد ميشود. اين كارخانه مشترك خودروسازي در شهرك صنعتي «نفت چالاي» اين كشور در ۱۶۸ كيلومتري جنوب باكو، در سال ۲۰۱۶ ميلادي راهاندازي شده است. اين كارخانه از بزرگترين واحدهاي توليدي اين شهرك صنعتي به حساب ميآيد و ظرفيت توليد آن ۱۰ هزار خودروي سواري شامل مدلهاي مختلف در سال است و شركت ايران خودرو در اين واحد توليدي ۲۵ درصد سهم دارد. اين كارخانه سال ۱۳۹۷ در سفر حسن روحاني، رئيس جمهور كشورمان به جمهوري آذربايجان افتتاح شد. سهم گروه صنعتي ايران خودرو ۲۵ درصد و شامل خدمات فني و مهندسي بود. مقرر شده بود در اين كارخانه خودروهاي رانا، سمند، دنا، پژو ۲۰۶ و ۲۰۷، رنو پيكاپ و رنو تندر توليد شود. ميزان سرمايهگذاري در كارخانه مشترك خودروسازي ايران و جمهوري آذربايجان ۲۴ ميليون منات بود و با آغاز فعاليت اين واحد توليدي ۳۰۰ نفر در آن مشغول كار شدهاند.
روشي براي بازاريابي
در برنامه استراتژيك صنعت خودرو، صادرات سالانه تعداد مشخصي پيشبيني شده كه معمولاً دو شيوه به كار گرفته ميشود كه يكي از آن ها، صادرات خودرو و ديگري توليد خودرو در كشور مقصد است كه با صادرات قطعه به كشور مقصد موجب رشد صنعت قطعه سازي كشور نيز خواهيم شد، اما در همان سال افتتاح كارخانه، رئيس انجمن قطعهسازان همگن و عضو اتاق بازرگاني تهران گفته بود بخش بزرگي از قطعهسازي كشور كه عضو تشكل همگن هستند هيچ نقشي در اين قرارداد ندارند.
توليد خودروي ايراني در ديگر كشورها
شركتهاي خودروسازي سايپا و ايران خودرو از سالها قبل به دنبال ايجاد سايتهاي توليدي در كشورهاي ديگر بودند. منوچهر منطقي، مديرعامل وقت ايران خودرو، در سال ۱۳۸۵ گفته بود: «قصد داريم تا سال ۲۰۱۰ خطوط توليد سمند در بلاروس، مصر، سنگال، چين و ونزوئلا را به همراه آذربايجان راهاندازي كنيم و به ظرفيت مناسبي برسانيم.»، اما بنا بر آن چه در رسانهها آمده در ميان سايتهاي ايرانخودرو، تنها سايتهاي توليدي در سوريه و عراق و تا حدي آذربايجان توجيه اقتصادي داشتند كه خط توليد سوريه هم با هجوم داعش تعطيل شد. با اين حال، خودروسازان ايراني در كشورهايي مثل: جمهوري آذربايجان، سوريه، عراق، ونزوئلا، سنگال، بلاروس و ... خط توليد خودرو را راه اندازي كردند كه بخشي از آنها به دليل نبود زير ساخت و برخي هم به دليل به روز نبودن فناوري در خودروهاي ايراني تعطيل شدند.
كاربري با نام جهان نوشت: ايران خودرو تو آذربايجان خط توليد زده و سمند و دنا رو به اسم خزر توليد ميكنه جالبه كه دنا پلاس اتومات با كروز رو گذاشته ۵۶۰۰ دلار، يعني ۱۴۰ ميليون. البته از دم قسط هم ميتوني بخري همين ماشين داخل ايران بالاي ۴۰۰ ميليون به مردم فروخته ميشه و خودروساز ميناله كه تو ضرره.
عباد گرگاري نوشت: اين دومين تجربه توليد محصولات ايرانخودرو در جمهوري آذربايجان بعد از ورشكستگي تجربه اول در شهر شاماخي آن كشور است كه از سال ۸۵ سمند را با نام آذسمند مونتاژ ميكرد. كارخانه جديد در نفچالا غير از سمند، دنا و سمند سورن نيز مونتاژ ميكند.
بهترين ردياب خودرو براي شما كدام است؟
انتخاب تكنولوژي پرينت سه بعدي مناسب
معيار هاي ايده آل براي انتخاب دوربين مناسب براي عكاسي در طبيعت
بهترين ردياب ماهواره اي خودرو را با چه پارامترهايي انتخاب كنيم ؟
هشت نكته مهم براي انتخاب ويلچر مناسب
نكاتي براي انتخاب و خريد عطر مناسب
نكات لازم براي انتخاب كفش طبي مناسب