چرا برق كه ميره، اينترنت هم باهاش ميره؟
برترينها: هرچند كاربران پيش از اين، تنها در زمان سيل و زلزله با مشكل قطعي اينترنت مواجه ميشدند، اما قطعيهاي اخير برق، مشكلات بسياري را براي مردم رقم زده تا در كنار مشكلات اقتصادي، سلامت و... ناشي از كرونا، در اين تابستان عدم اتصال به اينترنت را نيز تجربه كنند. بروز اختلال در سطح شبكه ارتباطي كشور، بخصوص در ايام برگزاري امتحانات و كلاسهاي مجازي، دوركاري، گرايش كسب وكارها به فضاي مجازي و... صدمات جبرانناپذيري به مردم وارد كرده است.
پايداري باتريها از ۱۸ دقيقه تا ۲ ساعت
احتمالاً شما هم بعد از قطع برق و ناتواني در استفاده از مودمهاي اينترنت ثابت، سراغ اينترنت همراه خود رفته ايد، اما بازهم با در بسته برخورد كرده ايد، چراكه هنگام قطع برق، خبري از اين اينترنت نيز نيست. بهگفته وزيرارتباطات، قطعي مداوم و طولاني مدت برق، چالشهاي جدي در حوزه پايداري شبكه ارتباطي كشور و همچنين پايداري باتريهاي پشتيبان سايتها ايجاد كرده و پس از وقوع سيلابهاي گسترده در سال ۹۸ و نيز رخدادهاي زلزله، حالا آسيبپذيري شبكه ارتباطي كشور در برابر قطع برق، بيش از پيش نمايان شده است.
پيش از اين برخي نمايندههاي مجلس ضعيف شدن آنتنهاي مركزي و اينترنت را به قطعي برق بيارتباط دانسته و گفته بودند دكلهاي آنتن، باتريهاي شارژي دارد؛ بنابراين اختلال در آنتنها، ارتباطي به قطعي برق ندارد، اما حالا گزارش رگولاتوري اين گفته را نقض ميكند. بهدنبال دستور وزير ارتباطات، سازمان رگولاتوري به دنبال چرايي اين آسيبپذيري بوده و در گزارش خود آورده است: پايداري باتريهاي پشتيبان سايتهاي اپراتورهاي سيار بسته به نوع سايت و تكنولوژي و سياست مديريت آن، در شرايط ايده آل بين ۱۸ دقيقه تا ۲ ساعت است. در همين راستا هماهنگيهاي لازم براي بهروزرساني و تجهيز مجدد سايتها به باتريهاي پشتيبان از سمت رگولاتوري صورت گرفته، اما علاوه بر مشكلات برق، ميزان سرقت باتريهاي پشتيبان سايتها نيز در اين بازه زماني بشدت افزايش پيدا كرده و كيفيت پايين باتريهاي داخلي نيز مزيد بر علت شده است.
آن طور كه وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفته، تعدادي از اين باتريها يا فاسد شدهاند يا به سرقت رفتهاند. حالا سازمان تنظيم مقررات راديويي گزارشي از «آخرين وضعيت پايداري منابع تغذيه پشتيبان سايتهاي اپراتورها» منتشر كرده كه مربوط به بازديدهاي ۹ماه اخير است و به تفكيك وضعيت منابع تغذيه اپراتورهاي كشور را در مناطق مختلف توصيف كرده است. اين گزارش نشان ميدهد كه بهطور ميانگين ۲ اپراتور مسلط كشور بيش از ۵۰ درصد يا باتريهاي پشتيبان داراي پايداري مطلوب ندارند يا اساسا فاقد باتري پشتيبان هستند. در اين گزارش اعلام شده كه طي ۹ماه اخير، در مجموع ۱۱۹۷ بازديد از سايتهاي اپراتورها انجام شده است. اين بازديدها از ۵۵۳ سايت همراه اول، ۳۹۷ سايت ايرانسل، ۱۹۹ سايت رايتل و ۴۸ سايت هايوب انجام گرفته است.
بررسي و تحليل گزارش بازديدها كه به اپراتورها منعكس شده نشان ميدهد كه از ۵۵۳ بازديد انجام شده از سايتهاي همراه اول، ۲۵۸ سايت داراي باتري پشتيبان با پايداري مطلوب بوده است. در واقع، كمتر از ۷/۴۶ درصد از سايتهاي مورد بازديد، توانايي پشتيباني با پايداري مطلوب را در زمان بحران، ازجمله قطعي برق داشتهاند. اين در حالي است كه ۲۹۵ سايت و بهعبارتي ۳/۵۳ درصد از سايتها يا باتري پشتيبان نداشتهاند يا اگر باتري داشتهاند، اين باتريها به هر دليلي از پايداري مطلوب برخوردار نبودهاند. از مجموع بازديدهاي انجام شده طي ۹ماه گذشته، ۶۲۱ سايت از باتريهاي پشتيبان با پايداري مطلوب برخوردار بودهاند و ۵۷۶ سايت يا باتري پشتيبان نداشتهاند يا داراي باتري پشتيبان با پايداري نامطلوب بودهاند.
اينترنت ضعيف ميشود تا تلفنها آنتن داشته باشد!
علاوه بر مواردي كه ذكر شد بايد به چند نكته ديگر هم توجه كرد. طبق خبري كه روزنامه دنياي اقتصاد چند روز پيش منتشر كرده آمارها نشان ميدهد كه چند ماه پيش بيش از ۲هزار دكل مخابراتي از دسترس خارج شدند و به تبع آن دسترسي تعداد قابل توجهي از كاربران به اينترنت همراه (ديتا) قطع يا با اختلالات جدي همراه شده است. از طرف ديگر نيز آمارهاي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي نشان ميدهد حدود ۱۰ ميليون اشتراك پهن باند ثابت در كشور فعال هستند كه با قطع شدن برق و خاموش شدن مودمها دسترسي اين قشر به اينترنت خانگي به صورت كامل قطع ميشود. در بسياري از مواقع كه مشخص است يك قطعي برق طولاني مدت در كار است، مسئولان اينترنت را غيرفعال يا ضعيف ميكنند تابتوانند مصرف برق اين دكلها را كاهش دهند تا حداقل حفظ سيگنال تلفن همراه براي مدت طولاني تري ميسر شود.
تلاش اپراتورها
با اين حال اپراتورها و همچنين شركت مخابرات ايران اقداماتي انجام دادهاند تا از اين پس هنگام قطع برق، ميزان اختلال در شبكههاي ارتباطي تا حدامكان پايين بيايد. اپراتور اول بهدنبال تهيه ۲۲ هزار باتري از توليدكنندگان داخلي بوده كه تاكنون ۱۲ هزار و ۴۶۰ باتري را تحويل گرفته و ۱۰ هزار و ۵۰۰ مورد را نصب كرده است. تشكيل تيمهاي عملياتي جهت بررسي و اجراي اقدامات لازم براي مقابله با خرابيهاي ناشي از قطع برق و تدوين پروتكل مديريت هوشمند اپراتور جهت تخصيص منابع پشتيبان بهمنظور حفظ پايداري شبكه قبل، حين و بعد از قطعي برق، از تلاشهاي اين اپراتور بوده است.
اپراتور دوم هم علاوه بر خريد ۱۲ هزار قطعه باتري با ظرفيت بالا براي تقويت ميزان تابآوري سايتها، از راهكار هوشمند مديريت مصرف باتري در شرايط قطعي برق استفاده كرده است. در اپراتور سوم شاهد پايش و تعويض باتريهاي معيوب سايتها و تأمين مداوم باتري سرقت شده درحد توان توليد شركتهاي تأمين كننده بودهايم و شركت مخابرات ايران نيز بهدنبال تشكيل كميته مديريت مصرف انرژي، جايگزيني كافو نوري و حذف مراكز كم ظرفيت، تفاهم با اداره برق جهت استفاده از مولدهاي انرژي در مراكز پرظرفيت در ساعت اوج بار بوده است.
چرا از پنل خورشيدي براي دكلها استفاده نميشود؟
شايد بپرسيد كه چرا در كشورمان براي آنتنهاي مخابراتي از پنل خورشيدي استفاده نميشود؟ اول توجه كنيد كه هر پنل خورشيدي تقريبا يك دهم مصرف، دكل مخابراتي را شارژ ميكند. دوم اين كه اين پنلها آسيب پذيري زيادي دارند و در بسياري از مناطق به صورت عمدي يا سهوي هدف حمله قرار ميگيرند و ميشكنند و با توجه به هزينه بالايي كه دارند استفاده از آنها اصلا به صرفه نيست.
«ذرهبين»؛ جستجوگر ايرانيِ جايگزين گوگل؟
پايان تراژيك جستجوگر ايراني؛ «يوز» شكست خورد
يك لوگو و كلي حاشيه، از رنج هنرهاي معاصر
آموزش طراحي لوگو ساحل با فتوشاپ
آموزش قرار دادن لوگو و متن روي عكس در اندرويد
رتبه ۲۳ ايران در سرعت اينترنت موبايل/ جايگاه ۳۹ در اينترنت ثابت
سرعت اينترنت موبايل و ثابت جهان رشد كرد/ جايگاه ايران در اينترنت