يادگيري مهارتهاي برقراري ارتباط با ديگران

۱۰ بازديد

يادگيري مهارتهاي برقراري ارتباط با ديگران

 

يادگيري مهارتهاي برقراري ارتباط با ديگران



ارتباط با ديگران

ايجاد ارتباط دوستانه و مناسب با همكاران اهميت زيادي دارد.

 

افراد شاغل تعداد ساعاتي را كه با همكارانشان ميگذرانند، معمولا بيش از ساعاتي است كه با خانواده خود سپري ميكنند و به همين دليل ايجاد ارتباط دوستانه و مناسب با همكاران اهميت بسزايي دارد.

افراد شاغل تعداد ساعاتي را كه با همكارانشان ميگذرانند، معمولا بيش از ساعاتي است كه با خانواده خود سپري ميكنند وبه همين دليل ايجاد ارتباط دوستانه و مناسب با همكاران اهميت بسزايي دارد. از جمله اينكه دوستان در محيط كار بر عملكرد شما تاثير زيادي دارند، به شما انگيزه ميدهند، با تجربه و كمكهايشان باعث پيشرفت شما مي شوند و بر عكس، نبود ارتباط دوستانه در محيط كاري باعث دلسردي و نااميدي شما مي شود و ادامه كار را برايتان سخت و طاقت فرسا مي كند.

در اينجا به راهكارهايي براي ايجاد ارتباط موفق اشاره مي كنيم :

- اعتماد به نفس داشته باشيد
مهارت هاي مردمي خوب با اعتماد به نفس شروع مي شود. وقتي كسي اعتماد به نفس داشته باشد خيلي خوب معلوم مي شود. اعتماد به نفس مثل آهن ربايي بقيه را به سمت شما مي كشاند و رفتارهايتان نشان مي دهد كه ارزش صرف وقت و تلاش را داريد. وقتي حس قوي نسبت به خودتان داشته باشيد، خيلي سريع از گپ كوتاهي كه با كسي داريد گذشته و فرصتي در اختيارتان قرار مي دهد كه بتوانيد بدون اتلاف وقت به قلب رابطه دست يابيد.

وقتي مي خواهيد رابطه اي موثر داشته باشيد، يكي از مهمترين قوانيني كه بايد رعايت كنيد اين است كه مستقيم به چشم هاي طرف مقابل نگاه كنيد. كسانيكه اعتماد به نفس كافي ندارند از ارتباط چشمي خودداري مي كنند. خودداري از ارتباط چشمي نشان دهنده عدم علاقه يا بدتر از آن عدم صداقت است. وقتي دو نفر با هم ارتباط چشمي برقرار مي كنند، ارتباطي موثر شكل مي گيرد. ارتباط چشمي با حرف هايي كه مي زنيد هم اعتبار مي بخشد.

- جاده دو طرفه ارتباط!
چهره شما آينه درون شماست. توجه كنيد صورتتان اولين چيزي است كه اطرافيان به آن نگاه مياندازند. لبخندي دوستانه، تكانهاي سر  از جمله موارد مهمي است كه در ايجاد رابطه دوستانه موثر است.

- به ديگران اعتماد ببخشيد
خيلي ها مرتكب اين اشتباه مي شوند كه زياد در مورد خودشان حرف مي زنند. هيچ چيز بدتر از لاف زدن در مورد خود، يك ارتباط را خراب نمي كند. يكي از بهترين راهكارها براي اينكه ياد بگيريد چطور با مردم ارتباط برقرار كنيد اين است كه به جاي اينكه آنها را مجبور كنيد به حرفهايتان گوش دهند، از آنها بخواهيد در مورد خودشان حرف بزنند. اين باعث مي شود طرف مقابل احساس راحتي بيشتري كرده و اعتماد به نفسش بالا رود. همچنين موقعيتي ايجاد مي كند كه فرد مقابل هم همين كار را براي شما بكند و به حرفهايتان گوش دهد.

- خوب گوش كنيد
علاقه مندي خود را به صحبت هاي ديگران نشان دهيد. در حين گوش كردن  به صحبتهاي فرد مقابل با تكان دادن سر به نشانه تاييد، لبخند زدن  و گفتن كلماتي مانند بله و... نشان دهيد كه به حرفهاي او علاقه مند هستيد و حرف هايش را درك ميكنيد. براي اينكه به فرد مقابلتان نشان دهيد كه خوب گوش مي كنيد، بايد به او نشان دهيد كه معناي حرف او را مي فهميد و كاملا منظور او را متوجه مي شويد. براي اين كار مي توانيد نكات مهم در صحبتهاي او را تكرار كنيد. اين كار نشان ميدهد كه شما فقط گوش نمي كنيد، بلكه منظور او را هم درك مي كنيد.

- هنرمندانه سوال بپرسيد
يكي از سريع ترين راه ها براي شكستن قفل سكوت پرسيدن سوال هايي است كه بتوان آنها را خيلي راحت با بله يا خير جواب دارد. با پرسيدن سوالي كه به يك جواب با جزئيات بيشتر نياز هست، فرد مقابل بايد توضيح بيشتري بدهد و اطلاعاتي كه دارد را در اختيارتان بگذارد. بخشي از ارتباط موفق ياد گرفتن اين است كه سوالاتي را مطرح كنيد كه فرد مقابل را به فكر كردن وا دارد. يك چيز به ديگري منتهي مي شود و در مدت كوتاهي داستان هايي بين دو طرف منتقل مي شود و يخ رابطه مي شكند.
آب و هوا را فراموش كنيد و بحث را از سياست و مذهب هم دور كنيد. در مورد لباسي كه طرف مقابلتان پوشيده است نظري بدهيد. البته بايد سعي كنيد كه طرفتان را با سوالاتتان بمباران نكنيد. اين باعث مي شود فرد معذب و خسته شود. يادتان باشد مكالمه را نبايد به بازجويي تبديل كنيد. وقتي مي خواهيد اسم كسي را بپرسيد، فوراً آن را تكرار كنيد. بلند گفتن يك اسم كمك مي كند بهتر در خاطرتان بماند. از اسم طرف مقابلتان در طول مكالمه استفاده كنيد و لبخند زدن هم فراموشتان نشود.

- سوءتفاهم ها را حل كنيد
مشكلات و سوءتفاهم ها را حل كنيد. در صورت بروز هر گونه مشكل و سوءتفاهمي در محيط كار هر چه زودتر بايد براي حل آن اقدام كنيد. در غير اين صورت تاثيرات بدي بر شغل و حتي زندگي شخصي شما خواهد گذاشت.

ايجاد رابطه دوستانه

نبود ارتباط دوستانه در محيط كاري باعث دلسردي و نااميدي شما مي شود.

 

- دو بار گوش كنيد، يك بار حرف بزنيد
مي گويند به يك دليلي خدا دو گوش و يك دهان به شما داده است. دليل آن اين است كه بايد دوبرابر آنچه كه حرف مي زنيد، گوش دهيد. در ارتباط با مهارت هاي مردمي، اين يعني وقتي فرد مقابلتان صحبت مي كند، بايد همه توجهتان را به او بدهيد. نبايد غرق اين فكر شويد كه بعد از آن شما چه بايد بگوييد يا بعداً چه اتفاقي مي افتد يا هر فكر بي ارتباط ديگري. تمركز كنيد، اطلاعاتي كه ارائه مي شود را جذب كرده و راهي براي دنبال كردن صحبت او با پرسيدن يك سوال مرتبط با موضوع پيدا كنيد.

در چيزهايي كه طرف مقابلتان علاقه دارد، علاقه نشان دهيد و اگر موضوع بحث چيزي است كه هيچ از آن نمي دانيد، مي توانيد از آن به نفع خودتان استفاده كنيد و اطلاعات بيشتري در مورد آن موضوع كسب كنيد. اعتراف كنيد كه برايتان موضوع آشنايي نيست و از او بخواهيد كه بيشتر در مورد آن با شما حرف بزند. مردم دوست دارند چيزهايي كه مي دانند را با بقيه در ميان بگذارند و اين اعتماد به نفس آنها را خيلي بالا مي برد. وقتي موضوع مورد علاقه طرف مقابلتان را پيدا كرديد، ديگر هيچ مشكلي وجود نخواهد داشت.

- احتياط كنيد
از بيان رازهاي شخصي زندگي خود بخصوص در ابتداي دوستي خودداري كنيد. همچنين از پرسيدن سوالهاي خصوصي اجتناب كنيد، زيرا فرد مقابل احساس ميكند به حريم وي تجاوز كرده ايد.

- نظر ديگران را بپرسيد
نظر ديگران را درباره خود جويا شويد. هرچند وقت، نظر دوستان و افرادي را كه آنان را قبول داريد در مورد نوع برخورد و رفتارتان جويا شويد. از آنان بخواهيد صادقانه نظرات شان رابيان كنند. چنين ارزيابي باعث مي شود كه اطلاعات بيشتري درباره خود به دست آوريد و سپس به تقويت نقاط مثبت و رفع نكات منفي رفتار خود بپردازيد.

- سدهاي ارتباطي را شناسايي كنيد
موانع و سدهاي ارتباطي را شناسايي كنيد. سرزنش كردن ، قضاوت كردن، تهديد كردن، مسخره كردن و قطع كردن صحبت ديگران، اينها همه ازموانعي است كه راههاي ارتباط را ميبندد و مانع از برقراري ارتباط موثر و سازنده مي شود.

- هميشه رسمي برخورد نكنيد
سعي كنيد با ديگران به خصوص با دوستان و اقوام و همكاران، خيلي رسمي برخورد نكنيد. براي انتخاب موضوعي كه مي خواهيد درباره آن با ديگران صحبت كنيد، خيلي سخت نگيريد. مثلا مي توانيد از گفت وگو درباره موضوعهاي روزانه شروع كنيد تا به مرور توان شما بالاتر برود. همين صحبت كردن با ديگران با رعايت مهارتهاي ارتباط موثر  به شما كمك زيادي براي بالا بردن روابط عمومي تان خواهد كرد.

- مهارت هاي شغلي خود را افزايش دهيد
سعي كنيد هر روز نكته جديدي درباره كار خود بياموزيد و درباره آن با همكارانتان صحبت كنيد. با اين كار علاوه بر پيشرفت شغلي وحرفهاي، همكارانتان نيز از اطلاعات و مهارت هاي شما بهره مي برند و همين امر موجب افزايش ارتباط دوستانه در محيط كاري مي شود.

آموزش اتوكد رايگان


آموزش كوتاه كردن موي مردانه در خانه


آموزش بهداشت دهان و دندان به كودكان


آموزش اصول نگارش مقاله علمي


آموزش طراحي لوگو ساحل با فتوشاپ


آموزش بهداشت فردي به كودكان با كتاب


آموزش كوتاه كردن موي مردانه در خانه به‌صورت قدم به قدم


آموزش ساخت پاورپوينت حرفه‌اي: استفاده از تم‌ها در پاورپوينت به فارسي روان

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.