از رويا تا واقعيت؛ نخستين پرواز بين شهري خودروي پرنده
برترينها: ايركار (AirCar) محصولي از شركت كلاين ويژن است كه فراتر از مدلهاي مفهومي قبلي، ظاهري متناسب با خودروهاي امروزي دارد و علاوهبر حركت جادهاي، ميتواند به هواپيما تبديل شود.
ساخت خودرو پرنده از سالها پيش مدنظر مهندسان و دانشمندان قرار داشته است. اين طرح حتي اگر به نمونهي تجاري تبديل شود، مشكلات فراواني دارد؛ ازجمله تأمين ايمني، عملكرد فني رضايتبخش در دو حالت زميني و هوايي، قيمت مناسب، هماهنگي با قوانين مرتبط با تردد خودروهاي جادهاي و مقررات هوانوردي، رعايت استاندارد آلودگي صوتي و نياز به آموزش خاص براي راننده (خلبان). با اين وضعيت، پيشتوليد و ساخت نمونههاي آزمايشي نيز پرهزينه است.
استفان كلاين مؤسس و مدير شركت كلاين ويژن (Klein Vision) است. وي اصالتا اهل كشور اسلواكي واقع در نزديكي جمهوري چك امروزي است. كلاين در رشتهي طراحي صنعتي از دانشگاههاي اسلواك و فرانسه فارغالتحصيل شده و در كارنامهاش سابقهي همكاري با برندهاي مطرح خودروسازي مثل آئودي و فولكسواگن و بيامو ديده ميشود. علاوهبر طراحي خودرو، تجربيات متنوعي در خلباني و پرواز با انواع هواپيما و گلايدر كسب كرده است.
اولين طرحهاي استفان كلاين با هدف ساخت خودروهاي پرنده، سال ۱۹۸۹ به مرحلهي آزمايش رسيد. ايروموبيل I و ايروموبيل II كه با نامهاي AM1 و AM2 نيز شناخته ميشوند، درواقع هواپيماهايي با قابليت تردد در جاده بودند. درحالحاضر، اين مدلها در موزهي شهر كوشيتسه كشور اسلواكي نگهداري ميشوند. در سال ۲۰۱۶، استفان كلاين طرح ويژهي خود براي ساخت خودرو پرندهي تجاري بهنام ايركار (AirCar) را معرفي كرد. در اين پروژه، طراحي ظاهري شبيه به خودروهاي امروزي و پيشرفته اولويت دارد و قابليت تبديل به هواپيما، مد نظر قرار گرفته است.
ايركار ساخت شركت كلاين ويژن كشور اسلواكي براي بلندشدن از سطح زمين (Take off) نيازمند فضاي مناسب براي دورخيز (Taxi) و مسيري شبيه باند پرواز است. اين شرايط براي فرود نيز لازم خواهد بود؛ البته ايركار خلاقيتي كمنظير در جمعكردن بالهاي اصلي دارد و حتي بالچهي عقب را بهصورت كشويي داخل بدنه جاي ميدهد. محصول يادشده كاملا به خلباني با تجربهي پرواز با هواپيما نياز دارد.
با وجود اين كه بسياري از خودروهاي پرنده پيشتر به اشتباه از اين نام استفاده ميكردند، ولي بهتازگي نمونه اوليهي AirCar توانسته با موفقيت اولين پرواز بين شهري خود را پشت سر بگذارد و بهدرستي لقب خودروي پرنده را به دست آورد.
شركت اسلواكيايي Klein Vision اخيرا توانسته براي نخستين بار با خودروي AirCar يك پرواز بين شهري را ميان فرودگاه «نيترا» و «براتيسلاوا» به انجام برساند. در پايان اين پرواز ۳۵ دقيقهاي، پروفسور «استفان كلاين»، مخترع اين خودروي پرنده با فشار دادن كليدي بالهاي اتومبيل را جمع كرد و از همانجا بهصورت زميني راهي خانه شد. در ادامه ويديوي آزمايش اين محصول عجيب كه گويي از فيلمهاي علمي-تخيلي خارج شده را مشاهده ميكنيد:
اين شركت بيش از ۳۰ سال روي اين خودروي پرنده كار كرده است. آقاي كلاين با انجام ۱۴۲ فرود موفق و بيش از ۴۰ ساعت پرواز آزمايشي به اين نتيجه رسيده كه بالاخره ميتواند سومين نمونه اوليه خود را از مرحله كانسپت فراتر ببرد. خودروي AirCar در جديدترين آزمايش به سرعت ۱۷۰ كيلومتر بر ساعت رسيد كه كمي كمتر از حداكثر سرعت ۱۹۰ كيلومتري آن است.
كلاين ميگويد AirCar در آزمايشها تا ارتفاع ۲۵۰۰ متري بالا رفته و به شيب چرخش ۴۵ درجهاي دست يافته است. اين محصول برخلاف خودروهاي پرنده VTOL كه مثل هليكوپتر درجا از زمين بلند ميشوند، به مسيري براي شتابگيري و برخاست (تيكآف) نياز دارد.
نمونه اوليه فعلي AirCar از يك موتور بيامو با ۱۶۰ اسب بخار قدرت، پروانه ثابت و چتر نجات بهره ميبرد. او حالا روي يك مدل جديد با ۳۰۰ اسب بخار قدرت كار ميكند كه ميتواند مجوز پرواز CS-23 را از مراجع هوانوردي اروپا دريافت كند و در عين حال با مجوز M1 براي حركت در جادهها ايمن باشد.
پيادهسازي اين ايده احتمالا در عمل با چالشهاي بيشتري مواجه خواهد بود، اما نشانهها حاكي از آن هستند كه مراجع قانوني بالاخره دارند با ايده خودروهاي پرنده كنار ميآيند.
راهنماي گام به گام اكسپورت فايل هاي stl از نرم افزارهاي سه بعدي
آشنايي با نرم افزار اتوكد (Autocad)
فايل WMA چيست؟ نحوه تبديل فايل WMA به MP3
تبديل فايلهاي صوتي به فايلهاي متني
نوه پژو 206؛ يك خودروي جذاب و خوشچهره
خودروي خودران اپل در سال ۲۰۲۴ ميآيد
۱۰ خودروي برتر سال كه امتحان خود را پس دادهاند
بيم و اميدها درباره سه خودروي چينيِ در راه ايران
منتظر خودروي خودران ايراني تا ۱۰ سال آينده باشيد