خودروي خودران اپل در سال ۲۰۲۴ ميآيد |
برترينها: براي حدود يك سال موضوع خودروي اپل بحث رسانهها بود، اما بعد از آنكه گفته شد شركت از فكر ساخت چنين خودرويي صرف نظر كرده، اين گمانهزنيها نيز از رسانهها رخت بست. حالا، ولي دوباره به نظر ميرسد كه تصميم اپل در توليد و عرضه اولين خودروي الكتريكي خود در آينده نزديك جدي است. رويترز با انتشار گزارشي در اين رابطه نوشت كه اين خودرو در سال ۲۰۲۴ عرضه ميشود. برخي منابع آگاه به خبرگزاري رويترز گفتهاند كه شركت اپل با استفاده از فناوري اتومبيلهاي خودران و هدف قرار دادن سال ۲۰۲۴ قصد دارد كه يك خودروي سواري توليد كند كه ميتواند شامل فناوري باتري خود اين شركت نيز باشد. رويترز در گزارش خود آورده است كه بهنظر ميرسد اپل بار ديگر بهطور جدي بهدنبال ساخت خودروست. گزارش خبرگزاري رويترز در مورد چگونگي ساخت اين وسيلهنقليه تا حدودي مبهم است و مشخص نيست كه قرار است چه مقدار فناوري جديد وارد نخستين وسيله نقليه سواري اپل شود، اما اين نشان ميدهد كه اپل پس از تعطيل كردن برنامههاي مربوط به ساخت خودرو، بار ديگر در حال بررسي توليد آن است. تلاشها براي ساخت خودرو توسط سازنده آيفون كه به «پروژه تيتان» معروف شده است، از سال ۲۰۱۴ با طراحي وسيلهنقليه آغاز شد، اما آنگونه كه بهنظر ميرسيد، خوب پيش نرفت. در برههاي از زمان، اپل تلاش براي تمركز روي نرمافزار را پس گرفت و اهداف خود را دوباره مورد ارزيابي قرار داد. «داگ فيلد»، پيشكسوت اپل كه در تسلا هم سابقه كار داشت، در سال ۲۰۱۸ براي نظارت بر پروژه بازگشت ۱۹۰ نفر را در سال ۲۰۱۹ از تيم اخراج كرد! از آن زمان، اپل به اندازه كافي پيشرفت كرده است كه اكنون قصد دارد وسيله نقليهاي براي مصرفكنندگان بسازد. نكته مهمي كه باعث جلب توجه شده است تلاش اپل براي تحول در باتري خودروهاي الكتريكي است. باتري در خودروهاي الكتريكي قلب تپنده بهحساب ميآيد كه قدرت، سرعت و ميزان مسافت قابل پيمايش را تعيين ميكند. سقوط ارزش تسلا، رشد ارزش اپل ارزش سهام شركت تسلا روز دوشنبه ۵/ ۶ درصد سقوط كرد و ارزش سهام اپل پس از انتشار اين خبر با ۲۴/ ۱ درصد افزايش بسته شد. به گفته منابع آگاه، اپل تصميم گرفته است براي عناصر اين سيستم شامل حسگرهاي ليدار كه به خودروهاي خودران كمك ميكنند ديد سه بعدي از جاده داشته باشند، از شركتهاي ديگر كمك بگيرد. اين شركت ممكن است براي اسكن فواصل مختلف، از حسگرهاي ليدار متعدد استفاده كند. برخي از حسگرها ميتوانند از واحدهاي ليدار ساخت اپل گرفته شوند. مدلهاي آيفون ۱۲ و آيپد پرو اپل كه امسال عرضه شدند، به حسگرهاي ليدار مجهز هستند كه از آنها در زمينه فوكوس دوربين گوشي استفاده ميشود. رويترز پيشتر گزارش كرده بود كه اپل مذاكراتي با توليدكنندگان حسگر ليدار داشته است، اما توليد حسگر خود را هم مدنظر دارد. اپل پيشتر با شركت مگنا اينترنشنال درباره توليد يك خودرو وارد مذاكره شده بود، اما پس از اينكه برنامههاي اپل مبهم شد، اين مذاكرات به جايي نرسيد. بر اساس گزارش رويترز، اما توليدكنندگان قراردادي براي سود كردن معمولا خواهان حجم بالاي توليد هستند كه اين موضوع چالشي براي اپل محسوب ميشود كه يك تازه وارد در بازار خودرو خواهد بود. از اين رو برخي از سرمايه گذاران نسبت به برنامه توليد خودرو توسط اپل با احتياط واكنش نشان دادند. هرچند به نظر ميرسد اپل سال ۲۰۲۴ را براي عرضه خودروي خود در نظر گرفته، اما برخي رسانههاي تايواني معتقدند كه سال ۲۰۲۱ اين رونمايي انجام خواهد شد، موضوعي كه احتمالا باعث چالشهاي فراواني براي اپل خواهد شد. عرضه خودرو يا پلتفرم خودران رويترز همچنين اين احتمال را دور از ذهن ندانست كه مديران اپل بخواهند از پروژه ساخت يك خودرو منصرف شوند و تنها فناوري خودران خود را به شركتهاي خودروساز بفروشند. گفته ميشود كه فناوري باتري خودروي اپل مبتني بر طراحي مونوسل (Monocell) خواهد بود كه قادر است ظرفيت بيشتري را براي باتريها به ارمغان آورد. به گفته رويترز، اين فناوري باعث ميشود خودروها بتوانند ميزان مسافت بيشتري را با هزينه كمتري بپيمايند. طراحي باتري اين خودرو كاملا منحصر به فرد بوده و گفته ميشود ظرفيت شارژ آن بسيار بالا خواهد بود. همچنين براي توليد اين باتري نيز از مواد تازه و خاصي مانند فسفات استفاده شده است. اين باتري ليتيومي فسفات موسوم به ال اف پي، به شدت گرم نميشود و در توليد آن از فلز كمياب و گران قيمت كبالت نيز استفاده نشده است. اگرچه اپل هنوز هيچ واكنشي نشان نداده، اما اگر اين شركت بخواهد خودروي خودران را توليد كند، با موانعي بر سر راه خود مواجه خواهد بود. تاكنون هيچ خودرويي كه به معني واقعي كلمه، خودران باشد عرضه نشده و خودروهايي همانند محصولات تسلا تا حدي ميتوانند به خودي خود و بدون نياز به كمك سرنشين حركت كنند. اوايل ماه جاري ميلادي، اپل مديريت پروژه توليد خودروي خود را به جان جياناندرا سپرد. او كسي است كه مديريت تيم هوش مصنوعي اين شركت را نيز برعهده دارد. جياناندرا در سال ۲۰۱۸ براي كار روي قابليتهاي سيري به استخدام اپل درآمد. او پيشتر در شركت گوگل مشغول به كار بود. خودرو موبايل نيست توليد خودروي خودران حتي براي شركتي مانند اپل كه پول فراواني دارد و سالانه صدها ميليون دستگاه الكترونيكي ميسازد كه قطعاتش در سراسر جهان توليد ميشوند، اما هرگز يك خودرو نساخته است، يك چالش زنجيره تامين محسوب ميشود. براي ايلان ماسك، بنيانگذار تسلا ۱۷ سال طول كشيد تا سرانجام به سودآوري پايدار در خودروسازي دست پيدا كند يك منبع آگاه كه براي پروژه تايتان كار كرده است، در اين باره گفت: اگر در دنيا يك شركت باشد كه منابع كافي براي انجام چنين كاري داشته باشد احتمالا اپل خواهد بود، اما در عين حال خودرو، تلفن همراه نيست. معلوم نيست كه چه شركتي خودروي برند اپل را مونتاژ خواهد كرد، اما منابع آگاه اظهار كردهاند كه انتظار دارند اين شركت به يك شريك توليدكننده براي توليد خودرو متكي باشد و همچنان اين احتمال وجود دارد كه اپل به جاي توليد يك خودرو با برند اپل، تلاشهاي خود در زمينه خودروي خودران را تنها به ساخت سيستمهاي هدايت اتوماتيك خودرو محدود كند كه در خودروهاي توليد خودروسازان بهكار گرفته ميشود. خيز براي توليد انبوه ۲ منبع موثق كه خواستهاند، نامشان فاش نشود، گفتهاند كه هدف اين شركت از ساخت يك وسيله نقليه شخصي براي بازار انبوه در تضاد با رقبايي مانند ويموي گوگل است كه روبوتاكسيهايي ساخته است تا مسافران را با يك سرويس بدون راننده در نقاط مختلف شهر جابهجا كند. به گفته شخص ديگري كه طراحي باتري اپل را از نزديك ديده است، در استراتژي اين شركت يك طراحي جديد براي اين مهم وجود دارد كه ميتواند بهطور اساسي هزينه باتري را كاهش دهد و دامنه مسافت طي شده وسيله نقليه را افزايش دهد. گفته ميشود اين شركت در حال بررسي و آزمايشهاي شيميايي باتري به نام LFP يا فسفات آهن ليتيوم است كه ذاتاً احتمال گرم شدن آن كمتر بوده و در نتيجه از ساير باتريهاي ليتيوم يون ايمنتر خواهد بود ساخت وسيله نقليه، اما حتي براي اپل، يك چالش زنجيره تامين را در پي دارد؛ شركتي كه سالانه به توليد صدها ميليون محصول الكترونيكي با قطعات مختلفي كه در سراسر جهان توليد ميشود، مشغول بوده، اما هرگز خودرويي را توليد نكرده است. بد نيست به اين نكته هم اشاره كنيم كه تسلاي ايلان ماسك، ۱۷ سال طول كشيد تا سرانجام به يك سود پايدار در توليد اتومبيل دست پيدا كند. يكي از افرادي كه در پروژه تيتان مشغول بهكار است، ميگويد: «اگر يك شركت در كره زمين وجود داشته باشد كه منابع لازم براي انجام چنين كاري را داشته باشد، احتمالا آن اپل است. اما در عين حال، اين موضوع، مسئله توليد تلفن همراه نيست.» |
دوشنبه ۰۸ دی ۹۹ | ۰۸:۳۵ ۹ بازديد
تا كنون نظري ثبت نشده است